Ostatnio dzięki uprzejmości Wydawnictwa Rebel mieliśmy możliwość wybrać się w podróż do Czarnobyla! Podróż odbytą na planszy oczywiście, ale za to jak klimatyczną.
Zona to survivalova przygodowa gra planszowa, której fabuła rozgrywa się w Czarnobylu. Gra przeznaczona jest dla 1-4 graczy w wieku od 18 lat. Rozgrywka zajmuje około 2-3 godziny.
W grze wcielamy się w postać jednego ze Szperaczy, który wybrał się na eksplorację owianej tajemnicą czarnobylskiej strefy wykluczenia, aby poznać jej tajemnice. Celem każdego ze Szperaczy jest mityczny Sarkofag. Aby się do niego dostać bohaterowie gry muszą zmierzyć się ze śmiertelnym niebezpieczeństwem. Przemierzając skażony teren wkraczają w świat mutantów, anomalii oraz magicznych wręcz artefaktów, a wszystko po to by odkryć tajemnicę Zony. Komu się uda, a kto zginie po drodze?
Na początku gry wybieramy jedną z aż dziecięciu postaci, z których każdy posiada unikalne cechy i zdolności. Niektóre z postaci są złe, inne dobre lub neutralne. Każda z nich posiada na starcie inny zasób gotówki, wyposażenie plecaka, liczbę obrażeń, który odniósł przedostając się do Zony oraz moce i zdolności.
Celem gry jest dostanie się mitycznego Sarkofagu. Jest to droga w jedną stronę, na śmiałka czeka tam albo śmierć, albo wieczna chwała. Aby się do niego dostać należy odkryć dwie tajemnice, które skrywają tajne obiekty. Przed wkroczeniem do Sarkofagu należy się też dobrze wyposażyć, podleczyć i odpocząć, w przeciwnym razie podróż ta może się zakończyć tragicznie.
Wyścig do Zony, to nie tylko wyścig z innymi Szperaczami, ale także wyścig z czasem. Gdy bowiem wyczerpie się talia kart wieści – wszyscy przegrywają, zbyt długo zwlekali z wkroczeniem do Sarkofagu i ulega on zniszczeniu.
Każda runda składa się trzech faz.
W tej fazie, każdy z graczy może wykonać maksymalnie 2 akcje takie jak: poruszanie się, wykonanie akcji obszaru na którym się znajdujemy, odpoczynek, poszukiwanie anomalii i mutantów na obszarze na którym się znajdujemy, wkroczenie do tajemniczych obiektów.
W ramach akcji możemy walczyć z przerażającymi mutantami oraz anomaliami, handlować na targowisku (sprzedawać zdobyte trofea i artefakty, kupować przedmioty, które pomogą nam w walce z czyhającymi na nas zagrożeniami – wszystko to musi się jednak mieścić w plecaku, który każdy ze Szperaczy posiada). Możemy też uleczyć zadane rany i zregenerować się. W końcu wkroczyć do jednego z tajemniczych obiektów i odkryć jego tajemnicę, która przybliży nas do Sarkofagu.
Spotykając się zagrożeniem (mutantem lub anomalią) wykonujemy test umiejętności. Polega on na rzuceniu kośćmi i porównaniu wyniku Szperacza z wynikiem zagrożenia. W celu podwyższenia swoich umiejętności Szperacz może wykorzystać przedmioty, które posiada albo forsować test zwiększając poziom zmęczenia postaci.
Faza wydarzeń, to faza fabularna, w której nasze postacie przeżywają wiele przygód, niebezpieczeństw i spotkań.
Każda gracz ciągnie jedną kartę wydarzeń odpowiadającą obszarowi na jakim się znajduje. Czyta jej treść i rozpatruje wydarzenia w niej opisane.
Ostatnia faza jest pewnego rodzaju zegarem, który odmierza czas gry. Gry wyczerpie się bowiem talia kart wieści gra kończy się i wszyscy przegrywają.
W tej fazie, pierwszy gracz, zwany Głosem Zony ciągnie kartę wieści i rozpatruje jej treść. W tej fazie zazwyczaj zwiększa się poziom promieniowania, a nawet może dojść do niebezpiecznej w skutkach emisji. Na czas emisji każdy ze szperaczy powinien ukryć się w bunkrze, w przeciwnym razie odniesie spore obrażenia, które mogą doprowadzić nawet do śmierci.
Pełną instrukcję możecie znaleźć na stronie wydawnictwa Rebel
Zona jest bardzo klimatyczną grą przygodową, która przenosi nas do czarnobylskiej strefy zagrożenia. Już po otwarciu pudełka zachwyca jakość wykonania gry – dobrze dopasowana wypraska, piękne figurki postaci oddające bardzo wiele detali, oraz niezwykła szata graficzna. Wszystko to sprawia, że z gry klimat aż kipi.
Zasady gry są łatwe do opanowania. Instrukcja napisana jest przejrzyście i dobrze się ją czyta.
W grze mamy aż 10 bohaterów do wyboru. Każdy ma unikalne umiejętności oraz cechy, co pozytywnie wpływa na wrażenia z rozgrywki po kilku partiach. Minusem jest mała liczba kart wieści przez co obawiamy się trochę powtarzalności po kilkunastu rozgrywkach.
Plusy:
Minusy: