W dzisiejszym wpisie zabieramy Was w podróż do podwodnego świata, gdzie na dnie morza będziemy budować miasta. W najnowszej grze Wydawnictwa Portal Games Podwodne Miasta w odpowiedzi na przeludnienie Ziemi będziemy szukać pod wodą nowego domu dla gatunku ludzkiego.
Podwodne miasta to strategiczna gra planszowa dla 1-4 graczy w wieku od 14 lat, w której będziemy budować swoje podwodne imperium, szukając alternatywy dla przeludnionej Ziemi.
W grze Podwodne Miasta gracze zbierają surowce, dzięki którym będą budować, rozwijać i łączyć w sieci swoje podwodne miasta, dążąc do zbudowania podwodnego imperium.
Zbieramy surowce, które umożliwią nam zbudowanie miast i budynków niezbędnych do ich funkcjonowania oraz tuneli, które łączą je ze sobą. Farmy zapewnią wyżywienie dla mieszkańców, odsalarnie zaopatrzą w wodę, a w laboratoriach opracowywane będą technologie niezbędne do rozwoju podwodnych miast. Im bardziej rozbudowane są nasze miasta, tym więcej surowców produkują i tym bardziej możemy je rozwijać dalej. Taki samonapędzający się mechanizm.
Podwodne Miasta to coś dla miłośników cięższych tytułów. W grze mamy masę kombinowania, myślenia i różne drogi do zwycięstwa. Czas rozgrywki nie jest najkrótszy, według informacji na pudełku rozgrywka zajmuje około 40 minut na gracza. Nam zwykle przy grze w dwójkę, zajmowała około 2h.
Tematyka gry jest ciekawa i oryginalna, jednak jak na grę euro przystało, klimatu tu nie uświadczymy. Chodzi głównie o zdobywanie punktów zwycięstwa Gra to sałatka punktowa, gdzie do końca nie wiadomo, kto zostanie zwycięzcą.
Po otwarciu pudełka naszym oczom ukazuje się cała masa elementów: dwustronna plansza dedykowana dla odpowiedniej liczny graczy, plansze gracza, arkusze pomocy, ponad 200 kart, plastikowe kolorowe znaczniki, żetony i kapsuły w dwóch kolorach, symbolizujące tytułowe miasta. W pierwszym momencie ilość komponentów i symbole przedstawione na kartach i planszach mogą przytłoczyć. Jednak po zapoznaniu się z instrukcją, okazuje się, że reguły gry są całkiem proste. Symboli szybko można się nauczyć i już podczas pierwszej rozgrywki łapie się o co chodzi. Gra się płynnie i tylko sporadycznie trzeba zaglądać do instrukcji.
Mimo że instrukcja nie należy do najkrótszych, to dobrze się ją czyta i jest zrozumiała.
Doczepić się można do jakości wykonania poszczególnych elementów. Planszetki są cienkie. Szata graficzna mało ciekawa. Wrażenie robią za to kopuły, które symbolizować będą tytułowe podwodne miasta.
W grze zakochaliśmy się od pierwszego zagrania! Mimo 10 rund, z których każda składa się z 3 tur, gra ani chwili się nie dłuży. Przez cały czas wymaga maksymalnego skupienia. Mamy tu masę kombinowania i różne drogi do zwycięstwa.
Bardzo dobrze gra się w dwie osoby, a rozgrywka przebiega płynnie. Przy większej ilości graczy, czas oczekiwania na swój ruch może być dość długi, szczególnie, gdy ktoś zajmie nam pole akcji, z którego planowaliśmy skorzystać i musimy obmyślać nową strategię.
Duża ilość kart (ponad 200), dwustronne plansze graczy o dwóch poziomach trudności, możliwość włączenia do gry dodatkowych kart kontraktów rządowych, losowy dobór kart specjalnych o koszcie 3 kredytów oraz żetonów metropolii, które układamy na planszy swojego państwa, wpływają na ogromną regrywalność. Każda rozgrywka jest inna, w każdej nasza strategia jest inna, mamy inne cele.
Nie będziemy tu przedstawiać szczegółowych reguł gry. Instrukcję możecie sobie ściągnąć ze strony Portal Games. Napiszemy w skrócie jak wygląda rozgrywka.
Każdy gracz ma na ręku 3 karty w jednym z trzech kolorów (czerwony, żółty, zielony). Karty te mogą mieć efekt natychmiastowy, efekt stały, mogą być kartami akcji lub dawać profity w fazie produkcji lub podczas punktacji końcowej.
Gra opiera się na zagrywaniu kart z ręki i wyboru odpowiedniego pola akcji. Jeśli kolor karty jest taki sam jak kolor pola akcji na planszy, gracz może wykonać zarówno akcję z planszy jak i z karty. Jeśli kolor jest inny, wykonuje tylko akcję z planszy. Czasem zdarza się, że wybór akcji z planszy jest dla nas tak istotny, że zdecydujemy się zignorować działanie karty. Innym razem akcja na karcie jest na tyle ważna, że wybieramy mniej znaczące pole akcji na planszy, żeby tylko kolory się zgadzały i dało się odpalić akcję z karty.
Po wykonaniu swojej akcji dobieramy karty z talii, pamiętając, że możemy mieć na ręce tylko 3 karty.
Gra składa się z 10 rund. W każdej mamy 3 rundy podczas których wykonujemy akcje z kart i/lub planszy. W grze występują 3 ery. Do każdej ery przypisana jest inna talia kart. Po każdej erze następuje faza produkcji.
Punkty zdobywa się głównie w fazie produkcji, która występuje 3 razy w trakcie gry oraz w punktowaniu końcowym. Czasem możemy zdobyć jakieś punkty z kart.
Podwodne miasta to rewelacyjna gra euro dla miłośników cięższych tytułów. Mimo, że kombinowania jest tu cała masa, decyzje ciężkie i dróg do zwycięstwa mnóstwo, zasady są w miarę proste i łatwe do przyswojenia. To jedna z najlepszych, o ile nie najlepsza gra w jaką w tym roku zagraliśmy! Za każdym razem przyjemność z grania jest ogromna!