Dziś zabieramy Was na pustynię, gdzie będziemy walczyć o przetrwanie w burzy piaskowej. Czy uda nam się przetrwać tę przygodę i wydostać stąd? Dużo zależy od zgrania zespołu. Przedstawiamy Wam nową grę wydaną przez Rebel Polska – Zakazana Pustynia. W oku cyklonu. Jest to kontynuacja Zakazanej Wyspy, wydanej w Polsce kilka lat temu. Naszym zdaniem najnowsza gra Zakazana Pustynia, jest jednak znacznie lepsza od swojej poprzedniczki.
W grze wybieramy się na pustynię, by odkopać zasypane piaskiem starożytne miasto oraz odnaleźć machinę powietrzną, która pomoże nam wrócić do domu. Gdy niespodziewanie nasz zespół atakuje burza piaskowa, zmuszeni jesteśmy do awaryjnego lądowania na środku pustyni, gdzie walczymy z żywiołem. Czy uda nam się przetrwać i wrócić do domu? Nie jest łatwo, musimy walczyć z pragnieniem, uważać by nie zasypał nas piach, lub nie porwał wiatr.
Zakazana Pustynia, to przygodowa gra kooperacyjna dla 2-5 graczy w wieku od 10 lat. Rozgrywka trwa około 45 minut. W grze jednoczymy siły, gramy razem, a nie przeciw sobie. Wspólnie dążymy do osiągnięcia celu – zebrania wszystkich elementów machiny powietrznej i wydostania się z pustyni. Jeśli jeden uczestnik wyprawy zginie – cały zespół ponosi porażkę.
Gra Zakazana Pustynia, podobnie jak swoja poprzedniczka, już na pierwszy rzut oka, robi bardzo dobrze wrażenie. Spakowana jest w eleganckie, pięknie ilustrowane, metalowe pudełko. Po otwarciu pudełka zauważamy, że wypraska jest idealnie skrojona – wszystkie elementy mają swoje miejsce. Największe wrażenie robi maszyna powietrzna, która składa się łącznie z 5 części.
Zasady gry są łatwe, a instrukcja napisana zrozumiale. Do tego pięknie ilustrowana i zawierająca liczne przykłady. Fabuła gry jest wciągająca. Musimy przyznać, że dawno nie mieliśmy takiego uczucia, że już w trakcie czytania reguł, nie mogliśmy się doczekać by zagrać! Serio! Dosłownie odliczaliśmy godziny, aż Emi pójdzie spać i będziemy mogli rozłożyć grę na stół.
W grze dobrze odczuwalny jest klimat. Wkręcamy się w poszukiwanie elementów machiny, czujemy presję przed nawiewającym piaskiem i żarem, który wzmaga pragnienie.
Gra jest kontynuacją Zakazanej Wyspy, jednak mamy tu o wiele ciekawszą i bardziej złożoną mechanikę gry. Więcej się w tej grze dzieje. Super pomysłem są zmieniające położenie kafle planszy oraz nawiewający piasek. Na skutek burzy piaskowej plansza nieustannie się zmienia – poszczególne kafle zmieniają położenie po rundzie każdego z graczy.
W grze musimy zarządzać zasobami, dzielić się wyposażeniem, czy wodą z pozostałymi członkami ekipy, tak aby wspólnie przetrwać. Ciekawy jest też sposób odnajdywania elementów machiny, które zakopane są w pustynnym mieście.
Reguły gry są bardzo proste. Łatwo wprowadzić nowych graczy.
Na początku gry w sposób losowy układamy kafle pustyni, pod którą znajduje się starożytne miasto oraz ukryte są 4 elementy powietrznego statku. Następnie na planszy układamy 8 znaczników piasku. Ustawiamy też siłę burzy, która w trakcie rozgrywki będzie się wzmagała, co sprawi, że na planszę nawiewać będzie coraz więcej piasku. Ostatnim etapem przygotowania do gry jest wybór postaci, które wezmą udział w rozgrywce. Każdy z 6 śmiałków ma inne zdolności.
Każda tura składa się z 2 części:
Każdy z graczy w swojej turze może wykonać do 4 dowolnych akcji, spośród następujących:
W trakcie gry zbieramy ekwipunek, który możemy przekazywać innymi członkami misji. Możemy też z nimi dzielić się wodą. Powodzenie misji, w dużej mierze zależy więc od umiejętności kooperacyjnych poszczególnych członków wyprawy.
Gdy uda nam się odnaleźć i zebrać wszystkie 4 elementy machiny, każdy z graczy musi udać się na kafel Platformy Startowej, aby razem wzbić się w powietrze i opuścić zakazaną pustynię.
Brzmi prosto, jednak aż 3 sytuacje mogą sprawić, że możemy nie ukończyć misji:
O ile w Zakazanej Wyspie zawsze udało nam się zakończyć misję powodzeniem, to w Zakazanej Pustyni zdarzyło nam się przegrać.
Instrukcję gry można ściągnąć ze strony Wydawnictwa Rebel
Gra Zakazana Pustynia, to lekki i przyjemna strategiczna gra przygodowa. Nie możemy jej nic zarzucić, mechanizm gry jest bardzo ciekawy, a sama gra, dużo lepsza od poprzedniczki. Mimo, że gra się całkiem fajnie, to raczej nie należy do gier, do których będziemy często wracać, jak np. Pokolenia, Quadropolis, Domek, Pięć Klanów, czy Wsiąść do Pociągu. Mimo ogromnej ciekawości przy pierwszym zetknięciem z instrukcją, po paru rozgrywkach, nasz apetyt na tę grę się zaspokoił.
Fakt, że jest to gra kooperacyjna, polegająca na wspólnym działaniu, a nie rywalizacji, jest to bardzo ciekawy tytuł gry rodzinnej. Idealnie nadaje się do wprowadzenia młodszych członków rodziny w świat gier planszowych. Szczególnie, że reguły są proste i łatwo je wytłumaczyć, a decyzje możemy podejmować wspólnie.
Grę możecie kupić TU.
[vc_message message_box_color=”turquoise”]Więcej recenzji ciekawych gier planszowych znajdziesz TU.[/vc_message]